Diszlexia és nyelvtanulás

A diszlexia, diszgráfia és társai a bal agyféltekés világ elleni “lázadás” burkolt megnyilvánulásai a tanulás terén. Talán ez a magyarázata annak, hogy miért vallanak kudarcot az iskolában az ilyen címkézésű gyerekek… Mert a diszlexiás emberek sokkal intenzívebben használják a jobb agyfelüket vagy valami teljesen mást, amit még nem fedeztünk fel, s ezt a bal agyféltekés iskola, oktatás, az általunk kialakított rendszer nem tudja sem mérni, sem uniformizálni. Ezek az emberek kilógnak a rendszerből, amire sajnos gyakran az a válasz, hogy igyekeznek őket mindenféle fejlesztésekkel és terápiákkal begyömöszölni oda, ahová nem valók. A pedagógusoknak és a szülőknek is új a helyzet, nem nagyon tudják hogyan kezeljék azt, mivel a megszokottól eltérő, ráadásul a kategorizálás sokszor még bűntudatot is kelt a másság kihangsúlyozása miatt.

269372_5_

Az idegen nyelv tanításában ez a probléma hatványozottan jelen van, s egyre több ilyen esettel találkozom a felnőttek között is. A tanulónak nehézséget jelent az új szavak tanulása, a nyelvtani szabály használata a gyakorlatban, betűt téveszt vagy kihagy olvasásban és írásban is, szegényes a szókincse, amit nem igazából tud gyarapítani, nehezen fogalmazza meg a mondanivalóját, rossz az emlékezete, nem tud rendesen koncentrálni, nincs kitartása, stb.

Mivel az oktatási rendszer minden iskolába kerülő gyermeket átszoktat a hallás utáni tanulásról a szövegolvasáson és papagájszerű ismétléseken alapuló tanulási módra, ezért a tanulók elveszítik a természetes érdeklődésüket a tárgy iránt, amit tanulnak és enerválttá válnak az iskolákban. A módszertanilag gondosan kidolgozott nyelvkönyvek ugyan biztosan jó szándékkal születtek, hogy megkönnyítsék a tanulók dolgát, sajnos azonban ezek nem működnek mindenkinél. Aki felismeri, hogy neki nem működik a már meglévő kialakított rendszer, jobb ha úgy fogja fel, hogy lehetőséget kapott valami újra… meg kell keresnie, rá kell éreznie, hogy vajon mi az, ami jó lesz neki. Ehhez bizony le kell térnie a kitaposott ösvényről, elindulni egy intenzív önismereti úton, melynek során a saját fantáziáját használva tárja fel azokat a belső értékeit, melyek aztán tudják őt segíteni a tanulásban.

dyslexic-mind1

A lehetőségek száma végtelen és mindannyian mások vagyunk. Egy tanár segíthet az úton, könnyítheti a folyamatot, útmutatást adhat, de nem irányíthat. Ha már irányít, akkor elveszi a fejlődés szabadságát… azt a lehetőséget, amiben megszülethet valami olyan új, amire még ő sem gondolt, vagy számított. Amiben megmutatkozik maga a tanuló, az, hogy ki ő, mi ő valójában… A tanár dolga ugyanaz, mint a szülőé. Segíteni a folyamatot, de nem beleszólni. Ott lenni, ha kell, de csak felügyelni és nem a másik helyett “dolgozni”. Adni a tudását, de nem felülemelkedni vagy ledorongolni…

A diszlexia, diszgráfia és társai tehát nem betegség vagy zavar, hanem egy lehetőség az újra. Jobb Agyféltekés Angol óráimon a nyelvet nem a saját, jól bevált módszerem szerint oktatom, hanem lehetőséget adok arra, hogy közösen megtaláljuk azt a tanulási formát, mely a tanulónak a legjobban működik és a legnagyobb megelégedést nyújtja.

Amennyiben valaki ilyet keres, forduljon hozzám bizalommal! :-)

Kátai Piroska, angol nyelvtanár

Tel: 30-727-3691, E-mail: inspiraltak@gmail.com

Kapcsolódó videó: Jobb Agyféltekés angol tanulás